Отговори
# 810
  • София
  • Мнения: 1 019
 Ако е на качествени оценки няма как да кандидатства ако иска да се премести в друго училище след 4 клас и няма как да се премести. Моят съвет е да го махнете от това училище веднага.

# 811
  • Мнения: 12 355
Какво кандидатстване след четвърти клас за дете със СОП? Те и след седми клас дори децата на редуциран план и качествено оценяване биват насочени и записани в гимназия. А и винаги може да бъде преместено в друго училище. Изпити след 4 клас провеждат МГ, за София може да има и други училища, но едва ли са всички.

# 812
  • Мнения: 781
Аз не разбрах какво сте подписали?
Щом сте подписали до край на етап ще е до 4 клас. Въпросът е какво точно сте подписали - дали е с индивидуална прпграма с редукция на материала или подпомагане на усвояването само.

1-3 клас нямат количествени оценки, но техните качествени се различава от качествените оценки на децата със СОП.
Бибиян Ян, защо в края на годината решават да променят статуквото, което е към момента? Може да откажете за четвърти клас СОП.

Това не е верно. От Соп до Соп има разлика. Децата със специфични нарушения в ученето (дислексия примерно, досграфия, дискалкулия, ДВ), както и двуезични, деца таланти също са Соп, но нямат редукция на програмата, имат помощ от специалисти. Програмата по която се обучават е същата като при друготе деца. Имат допълнителна помощ по начин на усвояване на материала, не като обем а като адаптация. За да се мине към редукция ( намаляване) трябва становище по профил на заболяването, диагностика и заключение, че детето не може да покрие ДОС. Но дори тогава, дори да се изготви индивидуална програма, понеже някой си там смята че детето има нужда от  инд план с инд програма и адаптация и намалява в обема на материала - без подпис на родителя, ако той не я желае, редукция с индивидуална програма няма да има, планът няма да влезе в сила. Никой не може да принуди родителя да я приеме и подпише. Но ако е подписал допълнителна подкрепа за етап, не виждам как ще го прекъсне предсрочно.
Затова и е много важно в случая какво точно е подписано и под каква форма е помощта.
Тъй като детето за първи път ще посещава специалисти съм подала заявление към екипа в училище за оценка. В тази оценка екипът е отбелязал, че детето се обучава по ДОС и аз съм се подписала. И търпеливо изчаках одобрение на детето от ресурсния център за работа със специалисти. Получих одобрение за допълнителна подкрепа от ресурсен, психолог и логопед. Но към самото одобрение са прикачили становище, в което пише, че трябва да се изготвят индивидуални учебни програми. И аз с това не съм съгласна. Не смятам, чи имат право да ми казват как ще се обучава детето при условие, че то си има учител, има и екип в училището от специалисти, които смятат, че няма нужда от такива програми. Иначе те изобщо не са ми дали да се подписвам, където и да било. В плана за подкрепа детето ще се обучава по ДОС.

# 813
  • Мнения: 12 355
Чакай малко. Ако детето е на ресурсно, но по ДОС, пак се изготвя индивидуална учебна програма, но тя НЕ е редуцирана и детето е на нормалното оценяване с количествена оценка от четвърти клас. Индивидуалната програма е, защото ще бъде обучавано индивидуално в 2-3 часа от Ресурсния. Тя ще покрива учебния план или ще е за работа върху конкретни проблеми.

# 814
  • Мнения: 13 868
Тъй като детето за първи път ще посещава специалисти съм подала заявление към екипа в училище за оценка. В тази оценка екипът е отбелязал, че детето се обучава по ДОС и аз съм се подписала. И търпеливо изчаках одобрение на детето от ресурсния център за работа със специалисти. Получих одобрение за допълнителна подкрепа от ресурсен, психолог и логопед. Но към самото одобрение са прикачили становище, в което пише, че трябва да се изготвят индивидуални учебни програми. И аз с това не съм съгласна. Не смятам, чи имат право да ми казват как ще се обучава детето при условие, че то си има учител, има и екип в училището от специалисти, които смятат, че няма нужда от такива програми. Иначе те изобщо не са ми дали да се подписвам, където и да било. В плана за подкрепа детето ще се обучава по ДОС.

Благодаря, абсолютно всичко разбрах сега след вашето обяснение.
Вие нямате нужда да се аргументирате защо не сте съгласна с тяхната препоръка и имате право да не сте съгласна.

Скрит текст:
Те, ресурсно ,  много често пишат препоръки без базова диагностика, каквато трябва да бъде правена за всяко дете при оформяне на помощта , с предиагностиране за всеки следващ етап или година. При тях често е  "гледане в кристално кълбо" или базови наблюдения или някакви обобщени тестове, в никой случай не специализирани. Упоменатия горе Векслер не мисля че някой го прави от ресурсно, макар и да е упоменат сред  официалните инструменти за диагностика в наредба за приобщаващото образование от 2017. Смея да го твърдя защото от РЦ искаха да  подписвам нова помощ от ресурсно за детето ми още в края на 4-та група за учебен етап 1-4 клас и аз им отказах. Беше казано че ще съжалявам! Отговорих им, че ако има нужда от ресурсно сама ще ги потърся. Процедурата обаче според тях щяла да отнеме време. Kазах им че за детето си имам цялото време на този свят!

Затова, намерихме организация която прави Векслер и си платихме, а на теста  детето ми направи IQ - 105 дадоха ми официално писмено становище, което РЦ нямаше как да оспори. Дори психиатърката след този резултат махна дотогавашната диагноза ГРР неустановено.
С това искам да кажа че понякога ресурсно ей така си пишат препоръки. Дали правят добро е друг въпрос. Да, има случаи в които може би това е добро за детето , то има такива възможности, но това трябва да бъде доказано с определен диагностичен инструментариум. А вярата в тяхната обективност е доста разклатена.  В конкретния случай , как точно са определили че това дете има нужда именно то индивидуален план, редуцирана индивидуална програма? Гледайки конкретните му оценки в училище ? Какви са били използваните от тях диагностични инструменти, какви резултати е показало детето. Това би бил обективен критерий. Родителят има право и да се съмнява и да не приема становището им, ако не са предоставили данни за проведените тестове и критерии. Освен това без значение какво е състоянието на детето ( за което ние не сме в течение)  родителят има това право да се съмнява в обективността им и да приема препоръките им.

Относно написаното от вас подчертано в черно.
Нека да обясня как работи системата.
Екипът , с който работи детето в училище е част от ресурсната помощ, може тези специалисти  да са назначени към училището от директора , а може и да са служители на РЦ  . Екипът за диагностика на проблемите на детето е също част от ресурсно подпомагане и често е сформиран от специалисти към ресурсен център . Всичко това  - и диагностика и работа от специалисти се заплаща от държавата защото това е част от цялостна програма по допълнителна подкрепа. Няма как да искате с детето да работи  екип от специалисти ( платено от държавата но за вас безплатно)  но да не искате диагностика и препоръки. Няма как да се отпусне помощ като специалисти без диагностика. А препоръките са какво са видели екипа по време на диагностиката. От там,  тези Специалисти , с които работи детето и които вие твърдите че са доволни - трябва да напишат в края на етапа за допълнителната подкрепа с какво и колко се справя вашето дете спрямо началния етап и какво е тяхното становище по въпроса. Именно по този начин се оформя крайната оценка за напредъка. Защото те  на вас могат да ви кажат много неща но то не е достатъчно. Освен това вие споменавате- то си има учител. В момента в който вие сте се съгласили д апозлвате допълнителна подкрепа вие сте признали, че общообразователния учител не се справя със задачата си в рамките на общата подкрепа. Така че мнението му е второстепенно.


Ето линк към НАредбата за приобщаващо образование 2017, направих някои извадки , които биха подпомогнали в случая:
https://lex.bg/bg/laws/ldoc/2137177670


"Чл. 78. (1) Оценката на индивидуалните потребности от допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците е функционална.
(2) При извършването на оценката на децата и учениците, за които има индикации, че са със специални образователни потребности, увреждането и функционирането се разглеждат като следствие от взаимодействието между здравословното състояние и факторите на средата в съответствие с Международната класификация на функционирането на човека, уврежданията и здравето (ICF) на Световната здравна организация (СЗО) и при отчитане на Международната класификация на болестите - МКБ 10 на СЗО.
(3) Оценката на децата и учениците по ал. 2 се извършва съгласно Карта за оценка на индивидуалните потребности на детето или ученика.
(4) Всеки специалист от екипа по чл. 70, ал. 2 попълва съответната на неговата компетентност част от Картата за оценка, като отделните части се съгласуват между специалистите и се вписва общо становище за функционирането на детето и за необходимата допълнителна подкрепа.
(5) Родителят писмено изразява в картата за оценка съгласието или несъгласието си с извършената оценка на индивидуалните потребности и с решението за предложената допълнителна подкрепа за личностно развитие на детето или ученика.
(6) Картата за оценка е неразделна част от личното образователно дело на детето или ученика в националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО) и се предава заедно с останалите негови документи при прехода му от една институция в друга в системата на предучилищното и училищното образование.
(7) На родителя се предоставя при поискване копие от попълнената Карта за оценка на индивидуалните потребности на детето или ученика."


"Чл. 79. (1) При несъгласие на родителя с оценката на индивидуалните потребности на детето или ученика със специални образователни потребности, извършена в детската градина или училището, той може да подаде заявление до директора на съответния регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование за организиране на повторна оценка на индивидуалните потребности на детето или ученика в 14-дневен срок от извършването на оценката от екипа за подкрепа за личностно развитие.
Родителят посочва в заявлението мотивите за несъгласието си с оценката на индивидуалните потребности на детето или ученика със специални образователни потребности.
(2) В случаите на несъгласие на родителя с предложената допълнителна подкрепа за личностно развитие на детето или ученика, независимо че въз основа на оценките на индивидуалните потребности по ал. 1 е установена такава необходимост, и за предотвратяване на риска от отпадане от образование директорът на детската градина или училището писмено уведомява дирекция "Социално подпомагане" по настоящия адрес на детето или ученика с цел осигуряване на неговия най-добър интерес.
(3) Директорът на дирекция "Социално подпомагане" в срок до 10 работни дни от получаването на уведомлението писмено информира директора на детската градина или училището за предприетите действия.
(4) В случаите по ал. 2 детската градина или училището задължително организира предоставянето на дейности за обща подкрепа за личностно развитие на детето или ученика.
"

"Раздел IV.
Регионален екип за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности
...

Чл. 137. (1) За изпълнение на функцията по чл. 190, ал. 3, т. 3 ЗПУО след получаването на заявлението по чл. 79, ал. 1 регионалният екип за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности организира извършването на повторна оценка на индивидуалните потребности на децата и учениците на място в съответната детска градина или училище от мобилна група. Съставът на мобилната група е част от състава на регионалния екип за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности и се определя от директора на регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 18.12.2018 г.) След повторната оценка мобилната група изготвя доклад в хартиен и/или електронен вид, който обсъжда с ръководителя на регионалния екип за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности. Ръководителят на регионалния екип за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности предлага на директора на регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование да одобри или да не одобри предоставянето на допълнителната подкрепа по чл. 187, ал. 1, т. 2 - 5 ЗПУО.
(3) След получаването на доклада по ал. 2 директорът на регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование одобрява или не одобрява предложението за предоставяне на допълнителната подкрепа на детето или ученика със специални образователни потребности, за което писмено уведомява директора на детската градина или училището и родителя, подал заявлението.
(4) Регионалният екип за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности може да направи препоръки към екипа за подкрепа за личностно развитие на детето или ученика за изготвянето на плана за подкрепа на детето или ученика.
(5) Ръководителят на регионалния екип за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности задължително обсъжда с родителя резултатите от повторната оценка и предлаганата допълнителна подкрепа. Родителят изразява писмено съгласие или несъгласие за предоставянето на допълнителна подкрепа.
(6) При несъгласие на родителя за предоставяне на допълнителна подкрепа директорът на регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование писмено уведомява директора на детската градина или училището с цел предприемане на съответни дейности от общата подкрепа.
(7) Дейностите по ал. 1 - 5 се извършват в срок до един месец от издаването на заповедта на директора на регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование за определяне на мобилната група.
"

Последна редакция: вт, 30 апр 2024, 16:01 от _re_ge

# 815
  • Мнения: 12 355
_re_ge, къде правихте Векслер и на каква цена? Подхвърлих няколко пъти в училище и при психоложката, при която ходи с направление от ОЗД, но не им се занимава, нямало да могат да осигурят необходимото и т.н. Иначе Векслер правиха в Св. Никола при обследването в началото на първи клас. Тогава резултатът беше близо до долната граница, но д-р Бистриян прогнозира на база тестовете, че ще влезе в норма и ще е някъде по средата между долната граница и средната норма. По Рейвън в училище тогава даде около 114, ако правилно помня. Но след това никой не й е правил нито Рейвън, нито Векслер, въпреки, че ходим до София за етапна епикриза при подновяване на ТЕЛКа. Със сигурност към днешна дата има развитие и ми е любопитно колко е.
И още нещо любопитно. Имам и по-малко дете, което в първи клас беше на краткосрочна подкрепа, защото имаше проблем с писането - дислексия и дисграфия, но вече четеше. Тогава в училище му правиха Рейвън и разликата с каката беше десетина пункта само, а видимо двете деца имат голяма разлика в развитието и интелигентността си. Каката е със смесено специфично разстройство на развитието като силно засегнато е именно математическото мислене.

# 816
  • Мнения: 13 868
Става въпрос за Вн. Цената за онези времена - 2014  струваше  40 лв. Човекът беше клиничен психолог , с лиценз и работеше към св.МАрина. За съжаление този прекрасен млад човек,  медик, покрай професията си,  падна жертва на Ковид. Дано му  е добре там където е, да му е светло и спокойно...

И още нещо любопитно. Имам и по-малко дете, което в първи клас беше на краткосрочна подкрепа, защото имаше проблем с писането - дислексия и дисграфия, но вече четеше. Тогава в училище му правиха Рейвън и разликата с каката беше десетина пункта само, а видимо двете деца имат голяма разлика в развитието и интелигентността си. Каката е със смесено специфично разстройство на развитието като силно засегнато е именно математическото мислене.

Затова се смята че тези тестове усредняват някакви показатели за интелигентност ( четене, разбиране, анализ, логика, работна памет, скорост на преработка, концентрация и т.н.  ). Т.е. не засягат само познанията като познания. Давала съм пример че при Векслер на т.н. "Невербална" част моят имаше малко под 130 което е изключително високо ниво, а като го погледнеш отстрани никога не би казал ... би казал - това дете има езиково-говорни проблеми и то си личеше щом на "вербалния" Векслер имаше 84. Но ето- хората са го измислили как да тестват деца с обучителни затруднения , защото интелигентността не обхваща само възможността на четеш, да и смяташ, а и много много други "умения".
Рейвън му правиха в центъра, където получаваше държавна помощ под формата на специалисти , да кажем няколко месеца преди уекслър и резултатът му  не беше супердобър  , пак в норма но между 80 и 90 , но не даваше начин да с разграничат по блоковете за умения  както при векслер ( извинявам се, знам че е уекслър, но тогава така му казваха и аз така съм свикнала) - там ясно виждаш по кои показатели детето е много добре а къде изостава. Беше ни дадена и таблица и някакви графики с точки за това как се справил по модули.

Не знам защо не се правят повече, след първоначално протестване. Възрастово модулите се променят  и допълват. Детето също се променя, може би важно е има ли смисъл ако се справя с материала, защото е три дена с камили тестването. Не  става на един път и един път.

Дислекцията и дисграфията не са за пренебрегване. Те са също състояния,  неподлеждащи на "лечение" Там детето се справя със "следствието" без да може да се въздейства върху "причината" (което е начинът на работа на нервната система). Хубавото е че когато се намери подходящия подход за усвояване, материалът се усвоява по добрия начин, все едно си  подбрал на детето "нужните очила".

# 817
  • София
  • Мнения: 38 679
Ние минахме частно на психолог за обследване, беше 80 лв, преди 5 г.

Последна редакция: вт, 30 апр 2024, 18:52 от Rockstar

# 818
  • Мнения: 12 355
В първи клас моето на Векслер беше 68-69, а на Рейвън след месец примерно 114. Няма как в момента на Векслер да не е в норма, просто ми е любопитно къде се намира сега, още повече че минаха 7 години.
Жалко за лекаря във Варна, устройва ме като дестинация. Ако имате информация за друг ще се радвам да споделите, защото на мен ми обясняваха как струвал 2000 лева и не всеки детски психиатър го вземал

# 819
  • Мнения: 4 354
Имам един въпрос, обързан с видовете СОП според бг законодателство. Къде, т.е. в коя наредба са дефинирани? Само наредба 6 от 2002 година ли е?

# 820
  • Мнения: 12 355
Не е ли в 2016 за приобщаващото образование?

# 821
  • Мнения: 13 868
Не е ли в 2016 за приобщаващото образование?

От 2017 г. е Наредбата за приобщаващо образование. Лесно се намира пълния текст е Лех. Там е описано всичко.

Общи условия

Активация на акаунт